Tegoroczna firmowa gwiazdka to nie lada wyzwanie dla przedsiębiorców. Możemy zapomnieć o tradycyjnym biznesowym „śledziku”. Kwestia prezentów dla pracowników i kontrahentów to też nie lada wyzwanie. Pandemiczne budżety są mocno nadwyrężone. Jaki więc wybrać upominek, który nie tylko dobrze będzie kojarzyć się z firmą, ale także nie zrujnuje finansów?

Podstawowe pytanie, jakie warto sobie zadać to „co” chcemy ofiarować. Kwestia „za, ile” przy ograniczonym budżecie też jest istotna, ale nie ma sensu wydawać pieniędzy na tanie gifty, które nie będą w żaden sposób przydatne.

Eko-gift w biznesie

W relacjach biznesowych jak zawsze sprawdzi się prezent uniwersalny jak efektowny kosz słodyczowy czy dobre wino. Ale czy wiesz na co jeszcze zwracają uwagę przedsiębiorcy? Z badań przeprowadzonych przez OHH Magazine wynika, że aż 85 proc. przedstawicieli firm patrzy na biodegradowalność i ekologiczność przyjmowanych upominków. Ciekawym pomysłem – ekologicznym i praktycznym – jest dołączenie do klasycznego kosza bonu uprawniającego do bezpłatnego przetestowania narzędzi online, niezbędnych w czasie pandemii. – Oferujemy bezpłatny, 30 dniowy okres próbny podczas którego można się w pełni zapoznać z naszym systemem do elektronicznego obiegu dokumentów. Platforma idealna na pandemiczna czasy. Zastępuje biuro rozumiane w sposób przed pandemiczny. Zdalny, bezpieczny dostęp do dokumentacji, kontrola nad jej przepływem, zdalna współpraca z kontrahentami czy biurem rachunkowym – prezent, który sprawdzi się na długo po Gwiazdce – mówi Jacek Bartnik, dyrektor zarządzający Ebi 24.

Tylko „dziękuję”?

Nie zapominamy także o pracownikach. Dbanie o nich i docenianie bez względu na sytuację rynkową, wpływa na atmosferę pracy i dobre samopoczucie zarówno zatrudnionych, jak i przełożonych. Zwykłe „dziękuję” jest bardzo cenione – co wykazało badanie „Indeks doceniania 2019” HRM Institute. Aż 88 proc. ankietowanych przyznało, że bardzo docenia w pracy to słowo. Przy okazji Gwiazdki warto jednak pokusić się o więcej niż „dziękuję”.

A jakie są tegoroczne plany w naszych firmach? Z badania Instytutu Badawczego Randstad i Gfk Polonia wynika, że 35 proc. firm planuje przekazać pracownikom premie okolicznościowe, a 33 proc. bony podarunkowe. 23 proc. pracodawców chce dać upominki dla dzieci pracowników. W porównaniu z badaniem sprzed roku bony podarunkowe znacznie zyskały na popularności (wówczas 26 proc. firm deklarowało przekazanie bonów).

Nieznacznie wzrosła popularność angażowania pracowników w akcje charytatywne (z 18 do 21 proc.). 21 proc. firm nie planuje żadnych specjalnych działań związanych ze świętami (rok temu 16 proc.).

Bogatszy Mikołaj

Optymistyczną wiadomością dla pracowników jest fakt, że z badania wynika, że w tym roku pracodawcy zamierzają wydać więcej na inicjatywy bożonarodzeniowe niż w 2019 roku. 35 proc. firm (wzrost o 16 p.p.) planuje wydać 300-500 zł na jednego pracownika. Spadł za to odsetek firm, przewidujących wydatek mniejszy niż 300 zł.

W większości firm bony podarunkowe – według deklaracji pracodawców – będą przyznawane wszystkim pracownikom. W przypadku premii okolicznościowych 81 proc. planuje przyznać je wszystkim pracownikom, 12 proc. większości, natomiast 7 proc. mniej niż połowie załogi lub tylko pojedynczym pracownikom. Zakłada się, że kwota bonów oraz premii będzie zróżnicowana np. ze względu na stanowisko czy dział.