Zasady robienia dobrego marketingu zostały kiedyś zebrane w postaci zestawu 4P: product, price, place, promotion. Dzięki nim tysiące firm przyniosły pieniądze i satysfakcję swoim właścicielom, menedżerom, pracownikom, akcjonariuszom. Jako technologiczny odpowiednik 4P proponujemy 6P, a firmy, które osiągają sukces dzięki sprytnemu i skutecznemu wykorzystaniu technologii informatycznych, nazywamy #Smart Firmami.

#Smart Firmą może być działalność gospodarcza pojedynczego przedsiębiorcy, firma z kilkunastoma menedżerami projektów np. agencja reklamowa, duża firma z kilkuset osobami na pokładzie. Wielkość firmy pod kątem załogi czy przychodów nie ma znaczenia. Liczy się właściwe wykorzystanie technologii informatycznych w zarządzaniu sześcioma obszarami biznesu: produktami, procesami, projektami, pracownikami, pieniędzmi i przepisami. Nie wszystkie firmy będą używać dokładnie tych samych narzędzi informatycznych: istnieją narzędzia specjalnie napisane dla małych firm, z liczbą funkcji i ceną odpowiednią do potrzeb niedużych firm.

Poniżej krótko scharakteryzujemy wszystkie obszary biznesu i ich informatyczne narzędzia wspierające zarządzanie. Po szczegóły korzyści, wyboru, zakupu zapraszamy do kolejnych artykułów na naszym blogu, a także do publikacji specjalnych: infografik i przewodników zakupowych w formie e-booków.

Technologie informatyczne w zarządzaniu produktami wykorzystujemy w dwóch głównych celach: rozwoju produktów i optymalizacji sprzedaży. Produkty rozwijamy dzięki rozwiązaniom analitycznym, które przetwarzają dane na temat sprzedaży i opinie klientów na wnioski odnośnie funkcji i cech nowych ofert oraz ich szans na przyjęcie się na rynku. Sprzedaż optymalizujemy, dopasowując komunikaty do potrzeb i oczekiwań odbiorców, oddając do dyspozycji handlowcom nowe sposoby argumentacji oraz nowe narzędzia modelowania transakcji (rabaty, promocje, cross-sell, up-sell). Rozwiązania IT z tego obszaru to m.in. monitoring social mediów, systemy analityki marketingowej, a także oprogramowanie CRM (Customer Relationship Management, do zarządzania relacjami z klientami).

Zarządzanie procesami to złożony temat, który wymaga stosowania skomplikowanego oprogramowania. Mówimy o dużych kombajnach typu ERP (Enterprise Resource Planning), ale też o bardziej znanych dashboardach menedżerskich, jak też narzędziach typu systemy call center – obsługujących w całości wybrany proces np. pozyskiwania i zarządzania obiegiem dokumentów w firmie, systemy automatyzacji marketingu.

Informatyka pomaga w zarządzaniu projektami, ułatwiając śledzenie działań i efektów procesów, a także zapewniając przepływ informacji między poszczególnymi etapami projektu (decyzje, akcepty) oraz między zespołami i pracownikami realizującymi działania projektowe. Do tej grupy rozwiązań należą m.in. platformy pracy wspólnej, komunikatory firmowe, systemy archiwizacji i przepływu dokumentów.

W nadzorowaniu i prowadzeniu pracowników pomagają wyspecjalizowane systemy HCM (human capital management), w których menedżerowie widzą efekty pracy, kompetencje, realizowane projekty i inne wskaźniki jakości pracy.

Do administrowania pieniędzmi nawet niewielkie firmy mogą wykorzystać przyjazne oprogramowanie do zarządzania cashflowem, fakturami, przelewami. To oprogramowanie jest zwykle połączone z software’em projektowym, aby pobierać z niego informacje o budżetach projektów.

Do zarządzania przepisami zwykle firmy używają kilku narzędzi: klasycznych baz wiedzy prawnej, zbiorów przepisów branżowych, ale też komunikatorów, by przekazywać menedżerom najnowsze zalecenia.

Aby #Smart Firma nie wydawała kroci na powyższe rozwiązania, warto przyjrzeć się różnym rozwiązaniom od różnych dostawców. Dość niewiele oprogramowania można dostać wyłącznie w wersji pudełkowej, tzn. do zainstalowania na komputerze. Większość jest już dostępna w postaci cyfrowej licencji albo dostępu do aplikacji poprzez internet. Firmy mogą też budować własne rozwiązania w środowiskach programistycznych, wykorzystujących zasoby dostępne zdalnie lub korzystać z gotowych środowisk (tzw. cloud computing).

Powyższych informacji może wydać ci się wiele – za wiele jak na potrzeby zwykłego przedsiębiorcy czy właściciela, który nieźle radzi sobie na rynku, i oczekuje jedynie szybkiej oraz skutecznej porady: co kupić, do czego się przyda, jak z tego korzystać. Na te pytania będziemy odpowiadać w kolejnych artykułach na blogu. W dzisiejszym tekście pokazaliśmy, że istnieje wiele obszarów – dokładnie sześć – w których możesz usprawnić działalność i polepszyć wyniki firmy.