Polacy obawiają się kolejnej fali pandemii. Deklarują, że ich wydatki w trzecim kwartale roku będą niższe. Czy i jak obniżyć też koszty prowadzenia biznesu?

Nachodzi czas oszczędności. Jak wynika z badania „Nastroje konsumenckie Polaków 2021” cyklicznie realizowanego przez UCE Research i Grupę AdRetail, blisko 41 proc. Polaków chce ograniczyć wydatki związane z bieżącymi zakupami.

Dlaczego chcemy oszczędzać?

Aż 65,8 proc. ankietowanych wskazuje na rosnące ceny. O połowę mniej punktów procentowych wynosił wynik z drugiego kwartału – wtedy na wysokie ceny wskazywało 32,1 proc. respondentów.

Jak tłumaczy współautor badania i dyrektor zarządzający w Grupie AdRetail Karol Kamiński, obecna dynamika wzrostu cen jest największa od dekady, czego nie da się pominąć w trakcie zakupów. To z tego wynika lęk i pojawia się obawa, że będzie jeszcze drożej – ocenia. Drugim powodem jest obawa przez czwartą falą koronawirusa. 42,7 proc. Polaków martwi się o sytuację gospodarczą, która już niedługo może się zmienić, jeśli liczba nowych zakażeń wzrośnie. W II kwartale na problem wskazywało 25 proc. respondentów.

Innym ważnym czynnikiem dla Polaków są oszczędności. 26,9 proc. respondentów wskazało na fakt, że brak poduszki finansowej wpłynie na mniejsze wydatki bieżące na zakupach. – Dalej pojawia się obawa o utratę pracy, na którą wskazało 18,2 proc. respondentów, dla porównania w II kw. takich wskazań było mniej – 11,9 proc., I kw. br – 10 proc.

Przy takich nastrojach konsumenckich warto także wprowadzić oszczędności w prowadzeniu biznesu.

Jak osiągnąć niższe koszty w firmie?

Koszty w firmie można zmniejszyć, poprzez wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów i e-faktury. Poprzez tworzenie e-faktury, wysyłanie jej i archiwizowanie elektronicznie, zmniejszasz koszty zużycia papieru nawet o połowę. Zwiększasz również porządek w pracy z dokumentami i łatwość ich odnalezienia, dzięki czemu zespół pracuje efektywniej.

To nie tylko poprawia planowanie budżetu w tak niepewnych czasach, w jakich jesteśmy od ponad półtora roku. Ogromną zaletą wprowadzenia elektronicznego obiegu dokumentów jest fakt, że płynnie przechodzimy tu z systemu pracy stacjonarnej na home office. Koszty są zdecydowanie mniejsze, a i praca przebiega bez zastojów spowodowanych przez problem z dostępem do firmowej dokumentacji – ocenia Jacek Bartnik, dyrektor zarządzający Ebi 24 systemu do elektronicznego obiegu dokumentów.

Więcej o zaletach korzystania z Ebi 24 – przeczytasz tutaj.