Facebook, instagram, twitter, LinkedIn – popularnie „social media”. Czy w obecnych czasach korzystanie z tych narzędzi jest niezbędne w prowadzeniu firmy? Jakie korzyści płyną z prowadzenia firmowego konta na tych kanałach?

 

Według badania Wave (źródło https://www.wirtualnemedia.pl) zrealizowanego przez UM w 78 krajach z całego świata korzystanie z Facebooka przynajmniej raz dziennie zadeklarowało 45,7 proc. internautów w wieku 16-54 lat, natomiast w Polsce jest to 59,6 proc. Inaczej jest w przypadku kilku mniej popularnych platform społecznościowych, które zdecydowanie wyższe wyniki zanotowały globalnie niż w naszym kraju. I tak na na Instagram – zagląda 17,2 internautów na świecie i 8,4 proc. W Polsce, na Twittera – odpowiednio 15 i 4,6 proc.,  na LinkedIn – 6,1 i 1,8 proc. Z kolei YouTube i Snapchat mają podobną popularność globalnie i w Polsce.

 

źródło: wirtualnemedia.pl

 

 

Rosnąca popularność social media wydaje się więc przynosić duże korzyści. Jakie?

  • budowanie świadomości marki i zaufania klientów, zbudowania aktywnej, lojalnej społeczności klientów a co za tym idzie poznanie ich potrzeb i wymagań, przez co można lepiej dopasować swój towar do klientów
  • szybki kontakt – błyskawiczne odpowiedzi na zapytania członków społeczności lub czynny udział w dyskusji dotyczącej np. technologii zastosowanej w twoim produkcie.
  • budowaniu świadomości marki – tak jak przy prowadzeniu bloga firmowego, warto urozmaicać treści, które są publikowane na profilu w mediach społecznościowych; social media pozwalają na szybkie dotarcie z informacją do klientów, jednak nie powinno wykorzystywać się ich jedynie do prezentacji nowości produktowych
  • promocja – dzięki możliwości udostępniania postów czy podawania ich dalej; dzięki temu – całkowicie za darmo –  firma zyskuje rozgłos. Oczywiście, można skorzystać również z płatnych form reklamy, takich jak np. promowane posty, które docierają do większej grupy użytkowników danego portalu społecznościowego.
  • Statystyki – social media dla profili firmowych oferują statystyki, które pozwalają uzyskać dużo informacji na temat odbiorców postów, wiedzy przydatnej w działaniach marketingowych.

 

Przyjrzyjmy się po krótce najpopularniejszym kanałom i zobaczmy, który daje największe szanse na promocję marki.

 

FACEBOOK – podstawowym narzędziem promocji firmy jest tzw. fanpage – gromadzący pewną społeczność użytkowników. Jest to podstawowa platforma komunikacji firmy z jej klientami, fanami na Facebooku. Ponadto, jest też miejscem prezentacji nowości w ofercie, ciekawostek branżowych, „smaczków” z życia firmy czy praktycznych porad.

Naszym zdaniem: jest to tak naprawdę miejsce dla każdego nowoczesnego przedsiębiorcy, szczególnie tego nastawionego na bieżącą komunikację i dyskusję, któremu zależy na częstej wymianie informacji, tworzeniu lub uczestniczeniu w grupach dyskusji,  przedstawianiu oferty lub po prostu kontakcie z odbiorcami, partnerami. Ta forma komunikacji społecznej i marketingowej  jest najprostsza do wykonania i ma obecnie największy zasięg zarówno w stosunku do obecnych jak i przyszłych klientów. Oczywiście istnieją branże, których obecność  jest tu z natury zasadna i sensowna a budowanie społeczności łatwe np.  turystyczna, modowa, spożywcza. Są też branże, których działania na Facebooku są z goła trudniejsze do poprowadzenia choćby jak  np. deweloperska, budowlana czy przemysł ciężki. Nie jest jednak przesądzone, że zaangażowanie tych drugich jest skazane na porażkę. Sukces zależy w dużej mierze od pomysłu i celu, jaki firmy sobie  postawią tworząc swój profil firmowy.

 

INSTAGRAM – do niedawna był zaledwie „przystawką” do Facebooka. Dzisiaj, mimo że zasięgiem nadal nie może się z nim równać, coraz częściej deklasuje go potencjalnym zaangażowaniem. Według badań SocialBakers ogólna liczba reakcji (lajków, udostępnień, komentarzy) na profilach firmowych jest na Instagramie średnio trzy razy większa niż na Facebooku. Można przyjąć, że jest naturalnym uzupełnieniem facebooka. Początkowo medium to było skierowane głównie do marek modowych i kosmetycznych, dzisiaj z powodzeniem realizują swoje plany promocyjne takie branże jak m.in. motoryzacyjna, spożywcza czy wnętrzarska. Najważniejszy jest oryginalny pomysł i aktywne wykorzystywanie narzędzi do budowania relacji – transmisje live, używanie naklejek, filtrów, ankiet czyli tego wszystkiego co aktywuje społeczność.

Naszym zdaniem: to medium skierowane jest przede wszystkim do tych odbiorców, którzy zdobywają klientów poprzez działanie obrazem. Spektrum firm z kontami firmowymi na Instagramie jest bardzo duże – obrazkiem wabią zarówno restauracje, biura podróży, kliniki, jak i choćby producenci armatury łazienkowej.

 

SNAPCHAT – określany jako konkurencja instagrama. Cała zabawa polega na wrzucaniu krótkich filmów albo zdjęć, które znikają z aplikacji po kilku sekundach, jeśli wysyłamy je do konkretnego odbiory. Można również udostępnić wideo albo zdjęcie wszystkim naszym znajomym i wówczas będzie to dla nich widoczne przez 24 godziny i zniknie bezpowrotnie. Ten kanał jest bardzo lubiany przez m.in. branżę muzyczną, modową i kosmetyczną. Snapchat służy przede wszystkim do zaglądania za kulisy, podglądania prywatnego życia i wspólnej zabawy ze znajomymi, korzystają z tego celebryci i  blogerki, którzy aplikację pokochali bardzo szybko.

Naszym zdaniem: odbiorcami są tu głównie młodzi ludzie, dla których ważny jest dynamiczny obraz, więc na tym medium powinny postawić firmy, szukające takich właśnie klientów.

LINKEDIN –  jest czasem nazywany “Facebookiem dla profesjonalistów”. To serwis społecznościowy przystosowany do kontaktów biznesowo-zawodowych, liczący ponad 400 mln aktywnych użytkowników. Każda firma, która profesjonalnie podchodzi do swojej obecności w social media, nie może pominąć założenia konta firmowego w LinkedIn.

Naszym zdaniem: Poza typowymi korzyściami, jakie niesie obecność firmy w social media, konto firmowe na LinkedIn jest niezbędne gdy bazujemy na kontaktach B2B oraz chcemy wesprzeć dział HR, z uwagi na to, że w serwisie znajduje się bardzo dużo użytkowników indywidualnych, często  poszukujących pracy oraz freelancerów.

 

TWITTER – profil warto założyć, aby być na bieżąco z informacjami ze świata, które się tam pojawiają. Mało kto prowadzi konto tam czysto domowo-prywatnie, choć są wyjątki. Dzięki samej obecności tam i obserwacji czy to dziennikarzy, polityków, czy tzw. społeczników, szybciej niż z telewizji i Facebooka dowiemy się o poszczególnych wydarzeniach. Informacja, zamknięta w 140 znakach, jest podstawą posta na twitterze. – Nad Wisłą tę wyjątkową rangę nadali Twitterowi szczególnie politycy. Oni dzięki temu narzędziu puszczają tzw. balony próbne, czyli opinie i informacje, które mają wybadać nastroje przed zajęciem oficjalnego stanowiska w danej sprawie – mówił w portalu Na Temat medioznawca, prof. Maciej Mrozowski (http://natemat.pl/39369,dla-kogo-jest-twitter-w-polsce-w-usa-sluzy-wymienianiu-informacji-u-nas-opinii)

Naszym zdaniem: w polskich realiach twitter stanowi  domenę dziennikarzy, polityków, celebrytów. Jeśli planujesz budować wizerunek poprzez komentowanie bieżących wydarzeń, jest to miejsce dla Twojej firmy.