Covid-19 pognał firmy ku chmurze szybciej, niż wcześniej jakikolwiek inny czynnik. I wszystko wskazuje, że będzie je nadal popędzał w tym kierunku. Co takiego ma chmura, że jest teraz tak pożądana w biznesie?

Z opublikowanego w lipcu ub.r. przez Deloitte i ICAN Institute raportu „Chmura Publiczna w Polsce”, zrealizowanego przy wsparciu Google Cloud, wynika, że poziom adaptacji usług chmurowych wśród rodzimych firm wynosi 31 proc. Szerszy obraz rynku dają nam za to statystyki GUS-u. Wynika z nich, że w 2019 r. z płatnych usług chmurowych korzystało zaledwie 17,5 proc. przedsiębiorstw. Najliczniejszą grupę tworzyły duże podmioty (52 proc.), zdecydowanie rzadziej usługi chmurowe kupują zaś przedstawiciele średniego (28 proc.) i małego biznesu (14 proc.). W roku 2020 według danych GUS już niemal co czwarte przedsiębiorstwo korzystało z usług w chmurze.

Co takiego ma chmura?

Faktury i dokumenty w wersji papierowej przed pandemią zwyczajowo były trzymane w teczkach, segregatorach. Brak możliwości szybkiego, bezpośredniego dostępu to zmienił. Potrzebne stało się rozwiązanie, które nie tylko daje szybki, zdalny dostęp, ale także daje gwarancję bezpieczeństwa przechowywania. Nie bez znaczenia była też konieczność redukcji kosztów – a utrzymywanie biur w stanie przed pandemicznym było dla wielu przedsiębiorców niepotrzebnym, zbędnym wydatkiem. Na pomoc przyszły rozwiązania chmurowe.

Faktury elektroniczne i zeskanowaną wersję papierową całej dokumentacji można przechowywać w wymaganym przez prawo okresie w tzw. chmurze. Elektroniczne archiwum to także obecnie najbezpieczniejsza opcja. Bezpieczeństwo takiego rozwiązania jest dwupoziomowe – dotyczy zarówno dostępu do dokumentów jak i umiejscowienia archiwum wraz z backupem, który daje gwarancję, że dokumenty nigdy nie będą utracone. Na korzyść elektronicznego archiwum przemawia na pewno też łatwość dostępu do faktur i dokumentów. W razie potrzeby potrzebny dokument można przedstawić niemal „od ręki”.

Gdzie jest chmura?

Tego typu rozwiązania znajdziesz na naszej partnerskiej platformie Ebi24. W podstawowym pakiecie (35 zł/miesiąc) poza bieżącą obsługą dokumentów i faktur jest też możliwość przeniesienia aktualnie nieużywanej dokumentacji do archiwum. To co zostanie tam umiejscowione jest w pełni zabezpieczone – bez możliwości np. zmiany w treści. Można za to w każdej chwili wydrukować, eksportować do potrzebnego pliku (pdf, Excel, programy księgowe) oraz z powrotem przenosić do przestrzeni roboczej w sekcji „Dokumenty”.

Jak łatwe w obsłudze jest elektroniczne archiwum przekonasz się na naszym tutorialu.