Firma to twoje marzenie, które chcesz w końcu spełnić? Na pewno warto. Tylko pamiętaj, że po pokonaniu pierwszych formalności związanych z zakładaniem działalności gospodarczej czeka  cię także duża odpowiedzialność w przyszłości. Niedopełnienie obowiązków, jakie wiążą się z byciem przedsiębiorcą, wiąże się z wieloma konsekwencjami natury finansowo – prawnej. O czym szef firmy musi pamiętać?

Obowiązki pracodawcy wobec pracownika

Prawo pracy ściśle określa jakie są prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracownika. W przypadku niedopełnienia przez pracodawcę któregoś z obowiązków, pracownik może rozwiązać umowę w trybie natychmiastowym oraz może domagać się odszkodowania w wysokości pensji za okres wypowiedzenia. Jeżeli natomiast pracownik uchyla się od wykonywania swoich obowiązków, pracodawca ma prawo do zwolnienia podwładnego.

  1. Wypłata wynagrodzenia – zgodnie z przepisami, pracownik ma prawo do wynagrodzenia za wykonywaną pracę, które nie może być niższe od pensji minimalnej. Jego wysokość powinna być uzależniona przede wszystkim do rodzaju wykonywanej pracy, kwalifikacji oraz ilości i jakości świadczonej przez niego pracy. Wynagrodzenie musi być wypłacane raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie. Pracodawca nie może również opóźniać wypłaty wynagrodzenia czy przekazywać je w ratach.
  2. Badania lekarskie – szef musi więc skierować i pokryć koszt badań wstępnych nowo przyjmowanej do firmy osoby. Pracodawca nie może dopuścić do pracy osoby, która nie posiada aktualnego orzeczenia lekarskiego mówiącego o braku przeciwwskazań do pracy na zajmowanym stanowisku.
  1. Szkolenie bhp – pracodawca nie może dopuścić do pracy także osoby, która nie posiada dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Firma musi zapewnić pracownikowi przeszkolenie z zakresu bhp.
  1. Odpowiednie warunki w miejscu pracy – pracodawca powinien też chronić zdrowie i życie pracowników poprzez zapewnienie im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy – udostępnienie im odpowiednich pomieszczeń do pracy  (z powierzchnią, oświetleniem i temperaturą dostosowaną do rodzaju wykonywanych zajęć) oraz czasu przebywania pracowników w tych miejscach. Jeżeli temperatura przekracza dopuszczalne normy, pracodawca musi zapewnić pracownikom napoje i żywność, których rodzaj powinien być dostosowany do warunków wykonywanej pracy.
  1. Wystawienie świadectwa pracy – przełożony musi wreszcie wystawić odchodzącemu z pracy podwładnemu świadectwo pracy, dokumentujące przebieg zatrudnienia. Jego wydanie nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą – co nie zmienia faktu, że pracodawca musi rozliczyć się z pracownikiem między innymi z powierzonego mu mienia. Na wystawienie świadectwa pracy firma ma 7 dni od dnia ustania stosunku pracy.

Obowiązki szefa jako przedsiębiorcy

Ich nieprzestrzeganie może skończyć się dla przedsiębiorcy niemałymi problemami natury finansowo – prawnej.

  1. Urząd Skarbowy – właściciel firmy jest zobowiązany odprowadzać podatki z tytułu swojego podatku dochodowego, podatku dochodowego pracowników czy podatku VAT.
  • PIT-4 – do 20 dnia każdego miesiąca przedsiębiorca jest zobowiązany wpłacić zaliczkę na poczet podatku dochodowego, pobieraną z wynagrodzenia swoich pracowników;
  • PIT-11 – do końca lutego przedsiębiorca ma obowiązek dostarczyć do właściwego Urzędu Skarbowego (oraz pracownika) PIT-11, czyli dokument informujący o osiągniętych przez pracownika przychodach czy składkach finansowych;
  • Jednolity Plik Kontrolny VAT – czyli dane podatkowe firmy w formie elektronicznej. Podatnik ma obowiązek przesłania takiego informacyjnego pliku do 25 dnia każdego miesiąca, po miesiącu, za który informacja ma być wysłana.
  1. ZUS – obowiązkiem jest zgłoszenie nowego pracownika, w terminie 7 dni od podpisania umowy. Ten sam termin obowiązuje w momencie, w którym wprowadzane są zmiany w przedsiębiorstwie, rozwiązywane jest współpraca lub umowa z pracownikiem. Powinno się także co miesiąc przekazywać dokument poświadczający opłacanie składek ZUS i NFZ swoich pracowników. Dopuszczalne jest roczne składanie takiego zestawienia. 
  2. Główny Urząd Statystyczny – przedsiębiorcy mają obowiązek składania sprawozdania statystycznego. Dotyczy on osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. Termin składania sprawozdań jest różny i zależy np. od rodzaju lub formy przedsiębiorstwa bądź liczby osób zatrudnionych w firmie.
  3. Kadry – każdy pracodawca ma obowiązek założyć teczkę pracowniczą. Zawiera ona wszystkie najważniejsze informacje dotyczące przebiegu pracy, zatrudnienia, umowy o pracę. Warto zadbać o założenie ewidencji obecności. Ułatwi to podsumowanie informacji odnośnie nadgodzin, urlopu, zwolnień lekarskich itp. W firmowej dokumentacji musi znaleźć się także indywidualna dla każdego pracownika karta płac, uwzględniająca wynagrodzenie oraz inne świadczenia przez niego otrzymane. Od 1 stycznia 2019 roku przedsiębiorca ma obowiązek archiwizować dokumentację dotyczącą zatrudnienia pracownika przez 10 lat. Jak to robić zgodnie z literą prawa, ale także aby nie generować niepotrzebnie miejsca na kolejne segregatory –  https://smartfirma.edu.pl/koniec-zus-owskiego-absurdu/