Z czego najczęściej korzystamy w celach zawodowych? Nie są to już laptopy. Zdecydowanym zwycięzcą według portalu Pracuj.pl są… smartfony. Na jakie jeszcze rozwiązania stawiamy?

Ponad ¾ Polaków przynajmniej raz w tygodniu korzysta ze smartfona w celach zawodowych. To narzędzie cyfrowe, po które najczęściej sięgamy w pracy – wynika z badania „Cyfrowa ewolucja kariery”, zleconego przez Pracuj.pl. Smartfony wyprzedziły pod tym względem przeglądarki internetowe i laptopy. Okres pandemii podkreślił znaczenie rozwiązań technologicznych w życiu zawodowym, co odzwierciedla się w popularności rozwiązań chmurowych. Sięga po nie w pracy 4 na 10 Polaków.

Postęp dla każdego

Dostęp do Wi-Fi, smartfonów i laptopów to dzisiaj już codzienność. W rosnącej części miejsc pracy niemal codziennością są dedykowane aplikacje mobilne czy oprogramowanie w chmurze. Z postępem technologicznym mają do czynienia już wszyscy – pracownicy pamiętający zawodowe czasy sprzed najnowszej technologicznej rewolucji (baby boomers i Generacja X), należący do pierwszych użytkowników nowych technologii (Millenialsi), jak i dorastający w ich codziennej obecności (Generacja Z).

Technologia jest ok

Z badań Pracuj.pl wynika, że 71% Polaków pozytywnie ocenia wpływ technologii na rynek pracy. Najczęściej doceniane są m.in. możliwość pracy z dowolnego miejsca, łatwiejsze prowadzenie komunikacji z klientami i współpracownikami, a także dostęp do nowych narzędzi pracy. Wszystkie te dogodności są znacząco wspierane właśnie przez dostęp do stale rozwijanych i nowo powstających cyfrowych urządzeń i oprogramowania. Docenia je  aż 2/3 badanych respondentów. – Tak to widzimy w zwiększonym zainteresowaniu naszym systemem Ebi 24. Narzędzie dedykowane jest nie tylko do urządzeń mobilnych typu smartfon, tablet, ale i stacjonarnych laptopów, komputerów. Okres pandemii pokazał jak bardzo nasze rozwiązanie ułatwia pracę. Dlaczego? Mając aplikację Ebi 24 nie trzeba siedzieć za biurkiem, aby mieć dostęp do dokumentów, przesyłać faktury do biura rachunkowego czy podpisywać rysikiem na tablecie dokumenty. Cała obsługa takiego wirtualnego sekretariatu mieści się w smartfonie. Coś co wcześniej mogło się wydawać niedrogim kaprysem przedsiębiorcy, teraz jest normalnym narzędziem pracy. Po co utrudniać życie, skoro można szybko je ułatwić sobie i innym – komentuje Jacek Bartnik, dyrektor zarządzający Ebi 24.

Smartfon – must have

Jak wykazały badania, najbardziej popularnym cyfrowym narzędziem w pracy są smartfony. Blisko 8 na 10 badanych (78%) wykorzystuje je do celów zawodowych przynajmniej raz w tygodniu. Tuż za nimi uplasowały się przeglądarki internetowe (76% wskazań), a na kolejnych miejscach – laptopy (65%) oraz aplikacje mobilne (63%).

Trudno się dziwić popularności smartfonów jako narzędzia zawodowego na polskim rynku. Według danych IDC w 2020 roku do sprzedaży trafiło ich w naszym kraju aż 8,53 mln. Jednocześnie pandemia COVID-19 napędziła sprzedaż trzeciego najbardziej popularnego narzędzia pracy – laptopa. Według Canalys PC Analysis w 2020 roku na świecie sprzedano 297 mln komputerów, o 11 proc. więcej niż rok wcześniej – z czego blisko 8 na 10 stanowiły laptopy.

Internet w domu i pracy

Urządzenia cyfrowe w pracy wykorzystywane są do wielu celów. Od tak podstawowych zadań jak komunikacja, odbieranie maili, wykonywanie płatności, obsługa programów biurowych, obsługa magazynów, księgowość po bardziej zaawansowane – projektowanie, wykonywanie grafik, prace IT. Bardzo często służą jednak także do zdobywania informacji, dzielenia się wiedzą, promocji firmy. Jak zauważa Agata Grzejda, ekspertka ds. komunikacji wewnętrznej w Grupie Pracuj, w pracy podobnie jak w czasie prywatnym jesteśmy bardzo mocno przywiązani do Internetu i pozwalających korzystać z niego urządzeń.

Chmura pożądana

Praca zdalna i hybrydowa podkreśliła także rolę, jaką w sprawnej organizacji pracy rozproszonych zespołów odgrywają rozwiązania chmurowe. Tzw. model cloud, zakłada odchodzenie od bezpośredniego, „fizycznego” instalowania oprogramowania i zapisu danych na komputerze do ich przechowywania na zewnętrznych serwerach. Dzięki temu pracownicy uzyskują dostęp do wielu istotnych narzędzi i plików z dowolnego urządzenia, często za pomocą rozwiązań dostępnych za pośrednictwem przeglądarki internetowej. – Rozwój „chmury” to jeden z niewielu plusów pandemii. Zobaczyliśmy, że tak naprawdę da się dużo łatwiej pracować zespołowo czy indywidualnie, jeśli po dokumentację nie trzeba sięgać do segregatorów czy prosić o jej przesłanie drogą mailową. Tak jest i u nas. Klient gromadzi swoje dokumenty na zewnętrznym, bezpiecznym serwerze. Daje dedykowany dostęp wybranym osobom. I każdy z nich może sięgnąć po umowy, faktury czy inne niezbędne mu „papiery” w dowolnym czasie i miejscu. Dostęp jest możliwy z różnych urządzeń, np. komputera, smartfona czy tabletu. To rozwiązanie jest wygodne, korzystne dla pracowników i pracodawców– dodaje Jacek Bartnik.

W wielu firmach, niezależnie od ich rozmiarów, korzysta się z oprogramowania dostępnego w chmurze. Są to nie tylko popularne pakiety biurowe czy narzędzia ułatwiające wspólną, równoległą pracę na plikach, ale też aplikacje obsługujące magazyny czy księgowość. Oczywiście to tylko wierzchołek góry możliwości, a bardziej zaawansowane oprogramowanie chmurowe umożliwia wykonywanie bardzo skomplikowanych operacji, przez wiele lat zarezerwowanych dla bardzo kosztownych rozwiązań dostępnych w tzw. on-premise. Badanie Pracuj.pl wskazuje, że w tych okolicznościach popularność programów znajdujących się w chmurze jest wśród pracowników już niemal tak duża, jak tradycyjnych aplikacji – mówi Maciej Chwiłoc, Dyrektor ds. Rozwoju Technologii w Grupie Pracuj.