Kwestie związane ze stanem środowiska i jego ochroną coraz częściej przenikają do świata pracy, a nawet mogą wpływać na decyzje zawodowe. 4 na 10 Polaków jest bardziej zdeterminowanych do rekrutacji, jeśli firma do której aplikują prowadzi działania proekologiczne – wynika z badań Pracuj.pl. Ponadto 85% badanych uważa, że firmy powinny angażować się w tego typu inicjatywy.

Coraz głośniej o ekologii

Zmiany klimatyczne na świecie i ich wpływ na środowisko są coraz ważniejszym tematem publicznej debaty. Niezależnie od poglądów dotyczących tych zjawisk nie sposób zaprzeczyć, że kształtują one postawy Polaków. Co więcej, pandemia koronawirusa stanowiła dla wielu osób impuls do refleksji na temat ekologii. Według badań Ministerstwa Klimatu i Środowiska w październiku 2020 ponad połowa z Polaków wskazywała ochronę środowiska jako jedną z kluczowych dziedzin, z którymi Polska ma najwięcej problemów.

Badacze Pracuj.pl postanowili sprawdzić, jak obecna debata o ochronie środowiska wpływa na postawy rekrutacyjne i zawodowe. Czy firmy deklarujące działania pro-eko są bardziej atrakcyjnymi pracodawcami, a jeśli tak – to dla kogo? Na jakie działania zwracamy szczególną uwagę? To sprawdzamy w kolejnym tekście opartym na wynikach badań Pracuj.pl „Polacy w środowisku pracy”.

Pozytywny wizerunek działań pro-eko

Badania potwierdzają, że podejmowanie działań pro-eko ma zdecydowanie pozytywny wpływ na postrzeganie marek i firm przez Polaków. 66% respondentów Pracuj.pl ocenia pozytywnie zjawisko wspierania przez firmy ekologii i ochrony środowiska. Kolejne 27% ma do niego obojętne podejście, a tylko 7% – ocenia je negatywnie.

Co ciekawe, wyniki dotyczące postrzegania działań pro-eko nie różnią się znacząco w poszczególnych grupach wiekowych – mimo dominującego przekonania o szczególnej roli przypisywanej im przez Generację Z (18-24 lata) czy Pokolenie Y (25-39 lat). Większy wpływ na ocenę działań biznesu związanych z ekologią widoczny jest natomiast pod względem wykształcenia. Najrzadziej odnoszą się do nich pozytywnie osoby z wykształceniem podstawowym (57%), najczęściej – badani z dyplomem uczelni wyższych (73%).

Pracodawca pro-eko przyciąga talenty

Szczególną uwagę badaczy przyciągnęły postawy rekrutacyjne Polaków, związane z działalnością proekologiczną pracodawców. Respondenci zostali zapytani o to, jak informacja o aktywności pro-eko pracodawcy wpłynęłaby na ich podejście do procesu rekrutacyjnego, w którym uczestniczą. Jak się okazuje, 39% Polaków byłoby w takiej sytuacji bardziej zdeterminowanych do starania o pracę. Dla największej grupy, bo aż 46% osób taka informacja byłaby obojętna. Co ciekawe, 16% respondentów poczułoby się zniechęconych do rekrutacji.

Również w wypadku tego pytania badanie nie wykazało znaczących różnic między respondentami z różnych grup wiekowych, natomiast większe okazały się one w przypadku poziomu wykształcenia. Im wyższy jest poziom zdobytej edukacji, tym bardziej rośnie udział badanych zachęconych do rekrutacji postawami pro-eko. Dla przykładu, taką postawę przyjmowało tylko 27% osób z wykształceniem podstawowym lub zasadniczym zawodowym, 40% – ze średnim oraz aż 48% z wykształceniem wyższym.

Polacy o formach zaangażowania

Choć duża część badanych nie uzależnia swoich decyzji rekrutacyjnych od aktywności proekologicznej firmy, zdecydowana większość uważa, że firmy powinny się angażować w takie działania. 85% badanych wskazało bowiem przynajmniej jedną inicjatywę, która w ich opinii powinna być realizowana przez pracodawców.

Najczęściej, bo w aż 43% przypadków, badani zwracali uwagę na konieczność uwzględniania wpływu firm na środowisko w ich strategiach. Do innych odgórnych działań biznesu wskazywanych przez Polaków należały wsparcie finansowe dla fundacji wspierających ekologię (34%) oraz przynależność do organizacji proekologicznych (22%).

Co ciekawe odpowiedzi wyraźnie pokazują, że badani często oczekują aktywnego działania firm w obszarze ekologii, nie ograniczającego się wyłącznie do prostego przekazywania środków pieniężnych czy przynależności do stowarzyszeń. Znacząca część badanych oczekuje od firm organizacji grantów dla pracowników na realizację projektów proekologicznych (32%), wydarzeń i szkoleń zwiększających świadomość ekologii wśród pracowników (31%) oraz wolontariatu w dziedzinie ekologii (18%).

Rolę zaangażowania biznesu w kwestię ochrony środowiska podkreśla Jacek Bartnik, dyrektor zarządzający Ebi24. Firmy stawiającej na ekologiczny, elektroniczny obieg dokumentów – bez użycia papieru, bez wydruków.

Z moich obserwacji wynika, że zaangażowanie firm na rzecz odpowiedzialnie, pro ekologicznie prowadzenia biznesu jest coraz większe. Szukamy rozwiązań, które nie tylko nie będą obciążały – i tak nadwyrężonego przez pandemię – budżetu. Ważne jest także przyszłościowe myślenie i działania na rzecz środowiska. Nasza koncepcja wpisuje się tu idealnie. O długiego czasu już propoagujemy odejście w biurach od papieru. Używając naszej platformy nie dość, że wszelka dokumentacja jest bezpiecznie przesyłana do odbiorcy. Nasi klienci mają dostęp o każdej porze, z każdego miejsca do e-archiwum. Istnieje także możliwość korzystania z EBI Sign, gdzie każdy wiążący prawnie dokument można podpisać bez wydruku, na tablecie lub smartfonie za pomocą rysika.